måndag 13 december 2010

Mina Lussebullar




Dessa ingredienser använder jag till 50 st bullar

50g jäst
75g ekologiskt smör
5 dl lättmjölk
250g kesella 1%
två paket saffran
1 1/2 dl sukrin
1/2 tsk salt
ca 10 dl ekologiskt siktat dinkelmjöl
3 dl pofiber
1 ekoägg till pensling
ekologiska russin
ca 1 dl dinkelmjöl till utbakning

Smält smör och tillsätt mjölken, värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll degspadet över. Rör om.
Tillsätt sedan resten av ingredienserna, mjölet sist. Arbeta degen smidig och låt jäsa övertäckt i ca 45 min.
Baka ut degen till 50 st lussekatter. Låt jäsa övertäckta på plåt med bakplåtspapper i ca 35-40 min.
Garnera med russin och pensla med ett uppvispat ägg. Grädda i ugnen i ca 8 min, 225 grader.
Supergoa och lite nyttigare;)

Tips: Läs mitt tidigare inlägg om sukrin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar