onsdag 9 februari 2011

Veckans träningstips

Ska börja med att ha ett träningstips och kosttips varje vecka i min nya blogg/hemsida som snart är färdig, men startar redan nu med Veckans träningstips..

..som handlar om att orka fler set och reps på en given tid. Density training är väldigt effektivt när man vill öka i styrka.

Det går ut på att hela tiden ha ett fräscht nervsystem, göra bara 3 reps med god teknik och ha små korta micropauser mellan de 3 repsen i exakt 15 min för stora muskelgrupper och 7 min för mindre muskelgrupper.

Välj en övning där du orkar göra ca 10 reps på ett vanligt set, och som du vill öka i styrka. Jag valde vanliga armhävningar...

Ställ timern på 15 min..
Gör 3 repetitioner, vila i 10 sekunder och repetera. Det ska kännas lätt i början, men när du kommer till ett set där du orkar göra 2 reps, men inte fler, då vilar du i 20 sekunder mellan de 3 repsen, repetera så länge du orkar och öka sedan vilopausen till 30 sekunder, osv. tills de 15 minutrarna är slut.

Nästa gång du gör detta pass igen, då ska du alltså försöka öka antal set och reps under dessa 15 min.

Mitt mål är att dubblera antalet armhävningar :-)

Lycka till med ditt mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar