söndag 27 december 2009

Six pack


Hej kära vänner!

Jag får frågor i bland om hur man ska träna magen för att få synliga magmuskler. Många tror att man kan punktträna magen med sit-ups och crunches för att få platt mage med synliga muskler/konturer. Det är underhudsfettet som är i vägen för de synliga rutorna.

Men du ska självklart inte sluta träna magen. Starka magmuskler skyddar ryggen. Träna magen ca 1 gång i veckan + ett bra buktryck när du tränar övriga kroppen.

För att minska underhudsfett krävs en högre förbränning. Här följer lite tips på vad jag anser fungerar:

Du kanske har hört "abs are made in the kitchen"... kosten är otroligt viktig för att få resultat! Du kan träna hur mycket som helst, men om du inte sköter kosten är det svårt att se resultaten. Samtidigt riskerar du en övertränad och stressad kropp.

Ät ren obehandlad, ekologisk mat...tänk: tunnt skal - ekologiskt, tjockt skal skyddar mot gifter. Passa på att köpa citrus-frukter som apelsiner nu när det är säsong:) Jag har just nu 3 fulla fruktskålar med apelsiner, nötter, avocado, granatäpple, bananer och kiwi som bara kostade 1 kr/st på ICA :) Bananer köper jag oftast eko för att dom är godare. Det jag ALLTID handlar eko är Ägg, fil, äpplen, frysta bär, tomater, russin. Det är lite dyrare, men jag håller mig friskare så jag slipper gå till apoteket och köpa förkylningsmediciner ;) Undvik socker, vitt mjöl, läsk och ät aldrig friterad mat.

Styrketräning är nr 1 om du vill gå ner i fettvikt. Mer muskler ger en högre förbränning i vila, ca 100-150 kcal per dag. Men, här gäller det att träna intensivt. Träna hela-kroppsövningar. Mina favoriter är marklyft och knäböj med vikter... men var noga med tekniken!

Intervallträning är otroligt effektivt om du vill få smal midja och platt mage. Det finns så mycket olika varianter. Om du tränar på gym -cykel, löpband, roddmaskin mm. För hemma-träning kan du göra ett cirkelpass med egen kroppsvikt.

Den här sommaren på mina Bootcamps var vi på ormberget i Luleå och körde sprints och backträning...vi hade aldrig så bra kondition som då! Bra kondition ger ökad förbränning.

Bli medlem i Fitness Bootcamp så blir du starkare, får bättre kondition och får en vältränad kropp...om du samtidigt sköter din kost så klart ;)
Kostrådgivning ingår för alla medlemmar!

Bilden: vältränade Lyzabeth Lopez

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar