onsdag 12 maj 2010

håll borta förkylningen


Började fundera på vad jag gör annorlunda i dag än för några år sedan..Förut var jag ofta förkyld, åkte på allt. Blev alltid smittad om någon i min närhet var förkyld.

Tränar mer och intensivare nu, men är sällan sjuk. Förra sommaren åkte jag på en förkylning, men då var det 2 år sedan sist. (Blev förkyld för att jag hade tränat tuffa intervaller på dagen, inte sovit så bra och var ut på kvällen och blev kall. Så det gick inte att undvika.)

Så nu till vad jag gör för att hålla mig frisk..

Ekologisk mat. Har skrivit i tidigare inlägg om fördelar med ekologiskt.
-Varför ekologiskt? - Ren mat, kvalitet, att leva så rent som möjligt gör att din ämnesomsättning fungerar bättre. Alla kemikalier/gifter som man får i sig via mat, miljö mm kommunicerar ej bra med kroppens hormoner/gener vilket kan leda till att man blir sjuk, överviktig osv. Så kvalitet, ren mat, ekologiskt = Ut med kemikalierna! ;o)

Ökat mitt intag av grönsaker. Äter varje vecka mycket vitkål, morötter, broccoli, blomkål, spenat och mörkgröna bladgrönsaker. Billigt och supernyttigt!

På sensommaren är jag ute i blåbärsskogen och fyller sedan frysen med skogens guld:) Älskar blåbär. Under vintern blir det blåbär till varje frukost tills dom är slut. Sedan köper jag frysta ekologiska bär till frukosten.

Det jag äter har haft stor betydelse märker jag nu när jag ser tillbaka..

En "fighter" som är bra om man har känningar i halsen är Echinagard droppar. Dessa droppar använder jag när sömnen inte varit den bästa efter tuffa träningspass. Finns att köpa på apoteket.

Jag använder också ett proteintillskott efetr styrketräning och intervallpassen. För mig ger det en riktigt bra återhämtning när jag snabbt behöver fylla på med aminosyror. Men är noga att det inte innehåller sötningsmedel och sånt.

Andra tips: Grönt och rött te, aloe vera juice, havtorns juice, omega 3, Sömn är nr1, yoga&meditation, massage och andra välgörande behandlingar...listan kan göras lång..

That's for now.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar